Albrechtice 13. říjen

Naše výprava začala na nádraží v Městě Albrechticích. Tam jsme vysedli z vlaku a vyrazili do kopců, vyhledat zbytky hradu Burkvíz. Hrad jsme skutečně našli, zbyly z něho jen terénní náznaky a kamenná studna. V té byla žabka s korunkou na hlavě, ale nikdo neměl odvahu ji políbit. Zato byly krásné výhledy do okolní krajiny. Počasí nám přálo a tak bylo na co koukat. Dále jsme pokračovali po víceméně necyklistických stezkách na rozhlednu Ježník nad Krnovem. Také tady jsme se mohli dosyta kochat a pozorovat daleké okolí. A po náročných stezkách nás teď už čekal jen krásný sjezd do Krnova. Další cíl byl najít hospodu, kde by vařili. To se nám povedlo. Restaurace U slona byla ta pravá a tak dobrou česnečku jsme dlouho nikde nejedli. I Margit chválila. Za Krnovem jsme se napojili na cyklostezku a v pohodě dojeli domů, do Opavy a Chlebičova. Všichni přežili a já doufám, že mi všichni zachovají přízeň i nadále. Pavla Benatzká

Valná hromada 6. červen

Valná hromada navrhla a schvália akce v roce 2015. Kladně zhodnotila již zrealizované akce, především pak oslavy 10. výročí založení sdružení. Proběhla volba výkonného výboru. Jejími členy se stali Rudolf Grygarčík, Margit Ihnová, Lída Dihlová a Pavla Benatzká.

Oslava 10. výročí založení sdružení 23. květen

prezentace v pdf

5. cyklo prezentační setkání   22.- 24. květen

Cílem těchto setkávání je aktivní využití volného času cyklistikou a její propagace. Chceme poznávat a prezentovat krásná a zajímavá místa opavského okresu a přiblížitje především polským účastníkům. Zároveň připravujeme další společné projekty a akce. Cílem sobotní 40 km trasy je Arboretum v Novém Dvoře. Máme štěstí na krásně rozkvetlé a voňavé azalky a rododendrony. Dvouhodinová procházka parkem a prohlídka zajímavých expozic je balzámem pro duši. Po návratu se všichni připravujeme na odpolední oslavu 10. výročí založení našeho sdružení. Nedělní ráno vypadá pochmurně. Ještě doznívá noční déšť a už vyrážíme na podstatně delší trasu do Landeku. Zde máme zarezervovanou prohlídku důlního záchranářství. Procházíme „důlními chodbami“, kde na vlastní oči vidíme, v jak těžkých podmínkách musel horník pracovat. Po dobrém obědě a předání účastnických listů vyjíždíme po cyklostezce směr Koblov, Antošovice a na rozcestí u Chalupek se rozdělujeme. Část cyklistů se odděluje do Racibórze a část se vrací do Chlebičova. Tentokrát zdoláváme trasu dlouhou 80 km plni dojmů a příjemné únavy.

Víkend na statku 8.- 10. květen

V pátek 8. května ráno odjíždíme z Opavy. Počasí nám přeje, je krásně a svítí sluníčko. Autobusem jedeme do Svatoňovic a tam přesedáme na vlak. Ten nás zaveze až do Klokočova. Zastávka je ovšem uprostřed luk, vesnice je tři kilometry do kopce. Na zastávce nás čeká Izabela, která nás bude celý tento víkend provázet. Když jsme došli na farmu, ubytovali jsme se a šli se seznámit se zvířaty. A nebylo jich málo - kráva, telátko, kozy, prasátka, ovce, husy, koně, oslíci, dokonce i dvě lamy. A taky spousta psů i se štěňaty. Takže jsme se všichni ve volných chvilkách hlavně mazlili se štěňaty. Odpoledne jsme se učili, jak se starat o hospodářská zvířata a taky pomáhali s večerním krmením. Večer jsme zapálili oheň, opekli si špekáčky k večeři a pak si ještě u ohně povídali. V sobotu ráno po snídani vyrážíme na výlet. Chceme navštívit poutní místo Panna Maria ve skále nedaleko Spálovského mlýna. Cestou pozorujeme okolní přírodu, poznáváme stromy, květiny i některé brouky. Když dorazíme na místo, prohlídneme si poutní místo i zázračný pramen a seznámíme se s historií a pověstí, která se váže k tomuto místu. Ochutnáme i vodu a nabereme si ji do zásoby na zpáteční cestu. Na odpočinek zvolíme místní hospůdku, kde si koupíme občerstvení. Zpátky jdeme přes vesničku Klokočůvek. Cestou míjíme i přírodní památku Vrásový soubor, kde na vlastní oči vidíme, jak se geologicky utvářela tato oblast. Na Farmu jsme dorazili kole třetí odpoledne a dáváme si pozdní oběd. Chutnal všem bez výjimky. Do večeře jsme opět pomáhali s večerní péčí o zvířata a pak nás čekal opět oheň, povídání a zpěv při kytaře. Spát jsme šli tentokrát dost pozdě. Takže v neděli ráno se nám moc nechtělo ze spacáků, ale co se dalo dělat. Zvířatům je to jedno, vyžadují svou ranní dávku krmení. A pak nás čeká zlatý hřeb celého víkendu – projížďka na koních v terénu. Žádná ohrada, žádné chození kolem dokola, ale cesta lesem, loukami, do kopce i s kopce. Prostě paráda. Nejkrásnější pohled na svět je opravdu ze hřbetu koně. Po návratu se musí koně odstrojit a odměnit za výkon. Další věc, kterou jsme si vyzkoušeli, bylo stloukání másla. Stloukání probíhalo netradičně, žádná starodávná máselnice nebo novodobý přístroj. Ale obyčejná prázdná PET láhev, do které se nalije mléko a pak se s láhví tluče o něco pevného. V našem případě o špalek na štípání dříví. Vzniklo máslo a podmáslí. Ochutnali jsme obojí. Ale máslo bylo opravdu výborné a chutnalo skvěle. A pak už nás čekalo balení a úklid, rozloučení se všemi zvířaty a hlavně štěňaty. Nezapomněli jsme ani na paní farmářku, které jsme poděkovali za všechno, co pro nás připravila. Domů jsme se vraceli stejnou cestou, nejdříve na vlak do Svatoňovic a pak autobusem do Opavy. Tam si nás rozebrali rodiče. Bylo to moc fajn, doufám, že se na farmě líbilo i všem ostatním. ...Pavla Benatzká